Bij het einde van onze eerste trip in 2009 schreven we het volgende op onze website:
7 maand, 18 landen en 37.600 kilometer, in soms extreme omstandigheden gereden tot 5.000 meter hoog, in woestijnen en sneeuwlandschappen, in hectische miljoenensteden op verlaten Andes- en andere bergwegen of pistes en wegen in Mexico, Guatemala en centraal Amerikaanse landen berucht om de aanwezigheid van bandido’s en drugtrafikanten, honderden politiecontroles en meer dan 21 grensovergangen…Honderden ontmoetingen en gesprekken, nieuwe en andere culturen leren kennen, ontelbare historische mijlpalen gefotografeerd…
Dit alles is nu tot een eind gekomen. Als we morgen terug met vlucht BA0392 om 11u05 in Zaventem landen is dat slechts nog een herinnering. Maar welke!! |
Nu, in 2021 kunnen we eigenlijk hetzelfde schrijven maar met dit verschil:
13 jaar, 79 landen en 235.000 km met meer dan honderd grensovergangen doorkruisten we de vier werelddelen plus Antarctica ............en zonder enige auto pech met de FJ! |
WAT EEN HERINNERING, WAT EEN ERVARING
|
|
Ons eerste bezoek in België was uiteraard aan Vero en Koen.
Daarna reden we naar Jos en Monique.
De buren kwamen ook een kijkje nemen en iedereen was blij om ons terug te zien |
|
|
demonstraties geven van onze elektrische tent hoort er natuurlijk ook bij |
|
een geschikt plaatsje vinden in de tuin waar hij niet onder de bomen staat |
Hier staat onze trouwe reisgezel en wacht op zijn volgende trip,
maar dat zal dan met andere reizigers zijn. |
|
|
2022......en we zijn opnieuw vertrokken... |
Het is zover
De laatste dagen steeg de stress tot een merkwaardig niveau. Bijna een jaar hebben we moeten wachten tot alle paperassen geklaard werden voor het in het verkeer brengen van de FJ met nu een Belgische nummerplaat. Later dan verwacht kregen we verleden week donderdag 1 september het keuringsverslag, nodig om de auto te voorzien van die langverwachte Belgische nummerplaat. We kunnen weer rijden, nu met een Belgische nummerplaat in plaats van een uit Texas. Een nieuwe episode?
Ons plan om de onafgewerkte reis rond de wereld af te maken is omwille van de rompslomp niet kunnen doorgaan. Covid maakte in maart 2019 een abrupt einde aan onze reizen. Ondertussen hadden we beiden, Lieve en ik, nog wat gezondheidsproblemen. Maar een deel van de onafgewerkte etappes zouden we in 2022 doen, we hebben uiteindelijk de Toyota toch niet verkocht. Vanuit Oman naar Iran, Koerdistan, Azerbeidzjan, Georgië, Armenië over Turkije naar huis rijden zou de laatste etappe geweest zijn…Ons plan was dus om dit jaar Turkije te bereizen maar daar is het nu te laat voor in het jaar, we moeten bovendien voor eind October terug thuis zijn. Korter bij huis ligt nog een avontuurlijke bestemming Albanië en omstreken..en dat is in de beperkte tijdspanne en in dit seizoen nog mogelijk.
Eerst moest de FJ weer reisvaardig worden gemaakt want voor de homologatie moest ik alles demonteren wat op of in of aan de wagen zat, tot en met de lier! En dat herinstalleren heb ik gedaan in een week . Kwestie om zo vlug mogelijk te kunnen vertrekken. En natuurlijk zijn er altijd onvoorziene bottlenecks die het stress peil de hoogte in drijven.
|
|
Na de definitieve keuring mocht alles opnieuw gemonteerd worden |
|
grote hulp van onze vriend Fe. Hij trommelde zijn zoon en kleinzoon op om te komen helpen |
|
|
Hoera...hier hebben we bijna 11 maand op gewacht |
Maar vandaag maandag middag zijn we klaar om te vertrekken. We denken dat we alles wat we nodig hebben op de juiste plaats hebben gestouwd …we zien wel onderweg. Ver zullen we vandaag niet geraken, het is al over 1400 u.
|
|
Lieve vertrok met een overbelaste knie en drie ice pacs |
Voor meer foto's van onze voorbereidingen klik hier |
|
|
2023....we zijn opnieuw weg |
Eind maart beslommeringen
De weergoden zijn ons niet gunstig gezind. Het regent en het is koud al de ganse week. De laatste loodjes moeten nog gelegd worden voor ons vertrek. De FJ in orde maken met o.a. de tent en luifel terug op het dak monteren, bagage stouwen….Met de regen die elke dag neervalt is de tent voorbereiden en openen niet wenselijk. Een natte tent dichtmaken zonder ze naderhand enkele ogenblikken le laten drogen is niet aangeraden. Het ziet ernaar uit dat de komende week(en) de temperatuur niet zal meezitten en kamperen is dan uitgesloten! Het is dus wachten op enkele zeldzame droge momenten om de klus te klaren..
|
|
we nemen afscheid van onze Magnolia die mooi in bloei staat |
Vandaag zondagmorgen is het droog, alle hens aan dek! Het is al 1400 uur als we de garagepoort neerlaten en de FJ starten. Het was een ietwat hectische bedoening maar we zijn vertrokken richting Duitsland. Wanneer we terug komen? Ergens in Juni. Hoever we geraken in Turkije of Georgië dat zullen we zien.
|
|
Daaaag |
|
nog wat LPG bijvullen en we kunnen vertrekken |
De geplande route naar Turkije gaat over Italië. Dat is zeker niet de kortste maar mogelijk de aangenaamste route naar Izmir, gezien de weersomstandigheden. We moeten wel een ferry naar Griekenland of Albanië organiseren .
|
We vertrokken op 2 april 2023 vanuit België door Duitsland - Oostenrijk - Italië - Griekenland om in Turkije aan te komen en daarna Georgië te bezoeken.
We keerden terug langs Griekenland - Bulgarije - Roemenië - Hongarije - Slowakije - Polen - Duitsland en kwamen in België aan op 12 juni 2023 |
We zijn terug thuis. Na een heel boeiende, leerrijke en ontspannen (haastige) reis van tien weken en meer dan 15.000 km. Het enige wat beter had gekund was het weer. We hadden weinig warme dagen tijdens onze trip, maar het aankomen in een zonovergoten België maakte dit goed.
|
|
onze volledige route in 2023 vanuit België naar Turkije en Georgia heen en terug
reden we 15.000 km |
|