Het relatief vlakke Hongarije ligt al een eindje achter ons. We rijden op de snelweg richting Zagreb door bergachtig bebost gebied, door vele tunnels en over vele viaducten. Weinig of geen huizen of dorpen zichtbaar, het ziet eruit als een ongeschonden landschap.
We dalen af naar de hoofdstad Zagreb aan de voet van het Medvednica gebergte.
Een stad van iets meer dan 700.000 inwoners. Ettelijke malen zijn we langs de stad gereden in de tijd van het oude Joegoslavië, maar nog nooit waren we in de binnenstad. Nu hebben we een hotel geboekt in het centrum van de oude stad.
het eerste wat ons opviel in Zagreb waren de talrijke terrasjes
Zagreb is voor ons een complete verrassing
Zo een bruisende stad hadden we niet verwacht hier te vinden. In het centrum zijn vele straten verkeersvrij gemaakt. Het midden van die straten is bezet door een aaneensluitende rij van terrasjes. En overal zie je er mensen genieten van een drankje of een maaltijd. Het is er stemmig en aangenaam om er te vertoeven. De vele bouwwerven vallen ook op, er is geen enkele straat waar niet een of meer bouwwerven zijn! De stad zal er binnen afzienbare tijd nog mooier uitzien. Hier willen we nog eens terugkomen.
Maar langer dan twee nachten kunnen we hier niet blijven we moeten verder. Het volgende reisdoel is een plaats aan de zee in het toeristische Istrië. Istrië een oude bekende. Daar leerden we vijfenveertig jaar geleden ondermeer windsurfen op zee!
Het is daar nog volop zomer en een paar dagen aan zee zal wel meevallen hopen we. We rijden naar de vooraf gekozen kleine camping . Aankomen aan de kust is een tegenvaller van formaat. Niet dat het landschap niet mooi zou zijn…Istrië is ook in september overvol van toeristen en de kampeerplaatsen aan zee moet men blijkbaar minstens twee weken op voorhand reserveren. Er zijn de supergrote campings en er zijn de kleine. Alle zijn ze volgepakt met kampeerauto’s en zelfs al was er plaats op die groezelige pleinen, we zouden er niet willen verblijven. Dit soort plekken zijn bijlange niet onze biotoop en dan nog te bedenken dat staanplaatsen bij de zee tot 70€ per dag kunnen kosten!
We gaan dus op zoek naar een wat aangenamere en rustigere plek - wild kamperen in Kroatië is illegaal - en die vinden we uiteindelijk in het binnenland bij een … wijnboer.
In Rovinjj zochten we tevergeefs naar een kampplaats - alles overbezet
we vonden bij een wijnboer een rustige camping
Kroatië
De kustwegen van Kroatië behoren tot de mooiste en het schiereiland Istrië is ook Kroatië. Na de eerste Wereldoorlog werd het schiereiland toegewezen aan Italië, dat met alle middelen heeft geprobeerd het land Italiaans te maken. Na de tweede Wereldoorlog werd het toegewezen aan het Tito Joegoslavië. Toen sprak 55% van de bevolking Italiaans.
We rijden noordwaarts richting Trieste in Veneto Italië. Onze route loopt ook door Slovenië met de stad Koper in het midden van onze slechts 20 km lange traject in Slovenië.
Het heeft geregend vannacht en de weersverwachting is navenant. Wij zijn op weg naar Slovenië in het historische stadje Kranj zouden we volgende nacht verblijven, als de FJ niet nukkig zou zijn! Dat was hij wel! Op hellingen en bij voorbij steken gaat de motor weer in safe mode. De gasafsluiter bleek gisteren perfect te functioneren en de verdamper zou dat ook moeten doen. Er wordt te weinig gas geïnjecteerd. Na de reset van de ECU bleek deze niet automatisch te kalibreren dus moet ik de mapping van de inspuiting opnieuw instellen. En dat is finaal gelukt ergens langs de weg in Oostenrijk. De 4 liter V6 is weer de oude en zoemt met de typische zes cylinder klank ook op autogas en het verbruik schijnt te voldoen aan de verwachtingen. Oef!
Oktober 2022- Terugreis van Bosnie Herzegovina naar Kroatië
we rijden de brug over naar de grens van Kroatië
De doortocht door Kroatië was heel snel. We wilden nog op een deftig uur aankomen in Kranj Slovenië.