www.worldtravellers.be

 
If you cannot read Dutch, you can choose any language with the google translate tool
2021

G

R

E

E

C

E

-

G

R

I

E

K

E

N

L

A

N

D

-

G

R

E

E

C

E

-

G

R

I

E

K

E

N

L

A

N

D

-

G

R

E

E

C

E

-

G

R

I

E

K

E

N

L

A

N

D

-

 

Greece

Een lijst van hindernissen

Nu we ongeveer dachten dat we alle hindernissen hadden genomen, hebben we af te rekenen met een bagagetransportband probleem in Zaventem. Op zichzelf niets om je druk over te maken want SN Brussels had ons laten weten dat we best drie uur voor vertrek op de luchthaven zouden zijn. Dus als gehoorzame - dat hebben we vroeger toch zo met tal van andere leefregels geleerd - burgers hebben wij ons luchthaven transport aangep
ast aan deze richtlijn.
We zijn niet de enigen die vandaag vertrekken de lange rijen aan de vertrek balies zijn daar het bewijs van. We staan al een poos aan te schuiven in de meterslange serpentines tot we plots merken dat alles tot een halt is gekomen. Geen frisse lucht meer, maar erger nog geen transport van de bagage meer.

We taxiën met wat vertraging naar de landingsbaan, de piloot heeft gewacht op de laatste bagage. De vlucht naar Athene is 90% volgeboekt. Slechts drie uur vliegen, onze vroegere retour naar onze FJ vluchten waren alle veel langer.

In Athene staanwe al lang, samen met de meeste passagiers, aan de bagage conveyor en zien onze twee zware bagages niet voorbij komen. Geen informatie krijgen we. Dan maar aanschuiven aan de balie van Swissport bagage claim. Door het transportband probleem is de meeste bagage niet meegenomen. De website waarop we aangifte moeten doen is overbelast.

daar is de boot - zou de FJ erin zitten?
heerlijk weerzien

Met alleen onze handbagage- voornamelijk elektronia- checken we in in ons hotel in het havenstadje Lavrio. Morgen zondag om 8 uur moeten we onze auto ophalen want de haven sluit om 10 uur! Dat hebben ze ons op het hart gedrukt in Israël.
Het is zondag en we zijn al drie maal naar de haven terminal van Salamis gelopen, het is nu bijna 15 uur. En ja eindelijk ontdekken we onze FJ bedekt met een dikke laag stof erop op de kade vlakbij de Roro. De sleutels steken op de deur.

controle van de tent - zou er schimmel inzitten na 15 maand?
daar staat ons huisje voor de komende twee maand
op weg naar ons laatste avontuur met de FJ
Voor meer foto's van het weerzien met de FJ
klik hier
 

Video van de FJ die de haven buiten rijdt


Telefoons naar Swissport worden niet beantwoord, ook op onze mail geen reactie. Dan maar het hoogstnodige toilet gerief kopen in afwachting…Om 18 uur komt de verlossende telefonische aanroep. Morgen tussen 9 en 17 uur wordt onze bagage in het hotel geleverd! We hebben inmiddels al een nacht bijgeboekt in het hotel. Wat een opluchting.

De op de valreep voor ons vertrek verkregen verzekering BA voor de Toyota, rwas maar geldig voor 14 dagen. Iedere twee weken zouden we een nieuwe aanvraag moeten doen. Geen enkele Belgische verzekerings maatschappij verzekert auto’s met buitenlandse nummerplaten in België. AG verzekert per 14 dagen op het chassis nummer. Door die BA van slechts 2 weken krijgen we nu maar twee weken verblijf tijd in Griekenland. Weer een streep door onze plannen.

Maandag 12 Juli, eerst zorgen voor ons rollend transport. Het opgestapelde vuil op de auto, de tent, de zonnepanelen en in de motorruimte weg laten wassen. Olie en filter laten wisselen en voltanken en de FJ is weer de oude getrouwe. We kunnen verder. Deze morgen hebben we de Bundutec tent geopend hier op het plein voor het hotel onder de keurende blikken van de voorbijgangers. Geen schade, geen muffe geuren. De 15 maand stilstand heeft geen invloed gehad op het systeem!

Gisteren waren we al bij de Poseidon tempel in het uiterste zuiden bij het stadje Sounio.
We moeten nog wat wennen aan de 32° en de vochtigheid, gelukkig staat er bij wijlen een stevige bries.

de kustweg naar de tempel van Poseidon is prachtig
daar staat de tempel van Poseidon te pronken
de Grieken wisten goed waar ze hun tempels bouwden
een overblijfsel van weleer
Voor meer foto's van de tempel van Poseidon
klik hier


Douane akkoord

Gisteren was het maar 32° vandaag is dat iets meer 35°. We staan buiten aan de ingangsdeur van het douane kantoor in Lavrio. Onze koorts hebben ze al genomen, id kaarten werden afgeschreven door de portier, maar binnen in de koele bureaus zijn we niet toegelaten. We wachten hier om te zien of we met onze nieuwe groene verzekeringskaart, die nu 3 maand geldig is, langer dan 2 weken in Griekenland mogen vertoeven.
Drie kwartier later, en we mogen binnen. Oef het is hier fris! De eerste man die we zien zit in een klein kantoortje achter een plastic muur, de drie andere bureaus in de zeven bij drie meter ruimte zijn ook uitgerust met een zelfde anti COVID scherm. Hij verstaat gelukkig wat Engels. Wij hadden al begrepen van andere Grieken dat ze maar al te graag willen dat we zo lang mogelijk in het land blijven. Alle beetjes helpen om de economie te ondersteunen denken ze dan waarschijnlijk….De man vraagt hoe lang we in het land willen blijven. Als we willen mogen we langer dan eend maand in het land blijven. Dus geen probleem met onze Texas nummerplaat om een TIP ( tijdelijke import vergunning) van meer dan een maand te verkrijgen. Maar de Griekse bureaucratie is nog niet klaar met ons. Nog drie andere ambtenaren, waaronder de manager, moeten onze gekregen documenten tekenen, stempelen, in de computer invoeren…

Onze bagage is er nog steeds niet dus boeken we nog maar een nacht extra in het hotel. Het kleine stadje, Lavrio, heeft voldoende restaurants om minstens een maand elke dag een ander te bezoeken. Dus zo slecht zijn we hier niet gelegerd. De toeristen zijn hier om een ferry te nemen naar een van de vele Griekse eilanden.

Hoera onze bagage kwam aan


We zijn weg!

Onze bagage hebben we gisterennamiddag in ontvangst genomen, alles is in de FJ gestouwd. We rijden door de bergen, langs de kust naar Athene en willen de snelwegen vermijden. Maar plots zegt de FJ foert. De motor stottert en alle alarmlampjes gaan aan. We rijden nu op autogas en sinds we in Indië waren is dat niet meer gebeurd, met uitzondering van de reis door het Khalagadi NP in Botswana. Daar reden we met het gas getankt in Indië om onze autonomie te vergroten.
Ik vermoed een defecte injector van cylinder drie want de OBD II scanner geeft een misfire fout voor deze cylinder.
Geen groot probleem want we kunnen gewoon verder op benzine naar het hotel in het centrum van het oude Athene, op wandelafstand van het Parthenon en Plaka…

we kregen een puike service bij LPG Drive Birmpos Hellas

Een aangename verrassing

Het is al in de voormiddag 39° verstikkend heet in Athene. Ik heb gezocht naar een Autogas garage en in een straal van 8 km rond ons hotel zijn er drie. De hotel receptioniste is bereid te informeren bij de dichtste garage of daar iemand het Engels machtig is en of ze de auto willen nakijken.
Het zweet druipt van het hoofd van de technicus die voorovergebogen onder de motorkap waar de hete koellucht van de motor de hitte nog opdrijft. Het is inderdaad de injector cylinder drie die het laat afweten.
We krijgen fris drinkwater aangeboden en of we geen cappuccino of koffie willen..? Drie uur later draait de V6 weer op gas. Gelukkig hebben ze nog een injector van dat type in huis. Ze hebben ondertussen ook de luchtfilter gewassen en gereinigd, de autogas filters vervangen en een klein foutje in de bedrading van het lpg systeem hersteld. Ook hebben ze de gepaste vulnippel voor de gastank in huis. Wat een opluchting.
Tot onze verbazing is de garage een dealer van Yves Van Menen uit Eeklo, waarvan het in de FJ geïnstalleerde systeem afkomstig is! Nog meer verbaasd zijn we als we horen dat alle werken en onderdelen niet hoeven betaald te worden. “It’s a present, sir” ! Dat is ons in Rusland en Siberië ook al overkomen! Dank je wel.

Vanop het dakterras van ons hotel in Athene zagen we
De Akropolis

Athene is de hoofdstad, grootste stad van Griekenland en één van de grootste steden van Europa. In de streek Attika wonen 3.812.330 mensen, waarvan er 3.192.606 in de metropool Athene. We beperkten ons tot het bezoek van de wijk Plaka. Plaka is de oudste woonwijk van Athene, wat tegenwoordig omgebouwd is tot een heuse bezienswaardigheid in Athene. In de meeste straatjes vind je kleurrijke huisjes en ervaar je tijdens je wandeling het echte Mediterrane gevoel. Langs huisjes en smalle straatjes zijn overal planten gegroeid als Bougainville, die het gevoel versterken dat je echt in Zuid Europa bent.

Plaka ligt tegen een heuvel aan, in de schaduw van de Akropolis en zijn eeuwenoude tempels. De smalle geplaveide straatjes van Plaka vol met restaurantjes en terrassen
de Akropolis in de nacht
Voor meer foto's van Athene
klik hier


Morgen kunnen we verder richting Peloponnesos

De reisroute langs merkwaardige oude sites laat ik bepalen door het ViaMichelin gps programma. Het programma kiest in ‘discovery’ mode de mooiste toeristische routes. Dat zijn de wegen die op de vroegere Michelin kaarten met groen afgeboord waren.
Het is nu wel 15 maand geleden dat onze reizen abrupt tot een einde kwamen maar toch zijn we bijna weer in onze standaard nomaden modus die we sinds 2008 ons eigen gemaakt hebben. Geen rush, geen strakke plannings, niets moet alles kan. Het grote verschil met de vroegere reizen is “ the way of life” die in Europa anders aanvoelt. Er zijn de verkeerssignalisatie borden die in grote getale opduiken en er zijn vooral de uitnodigende terrasjes tot in de kleinste dorpjes. Typisch voor Europa is ook de makkelijkheid om het centrum van een dorp te vinden, dat is waar een kerk staat.

met de App van ViaMichelin zijn we de koning te rijk

Onze route brengt ons langs het kanaal van Corinthe

De stormachtige zuidpunt van de Peloponnesos was in de oudheid een gevreesde kaap. Daarom werden vrachtschepen liever aan de ene oever van de landengte uitgeladen, op ossenwagens 6 km over de "diolkos" (een primitieve spoorlijn waarvan nog resten te zien zijn) getrokken en aan de andere kant weer te water gelaten en ingeladen. Dit intense vrachtverkeer heeft de rijkdom van Corinthe gemaakt, en er werden al vroeg plannen gemaakt voor de aanleg van een kanaal. Vanaf de 7de eeuw BC werden plannen gemaakt. Zelfs Julius Cezar wou het kanaal graven, Nero begon met het graven in het jaar 66 met 6.000 Joodse dwangarbeiders maar om één of andere reden werd ook dit project gestopt. In 1882 werden de werken hervat door de Franse kanaalmaatschappij, financieel geholpen door een Grieks consortium, en op 25 Juli 1892 was het werk voltooid.

Het lijnrechte kanaal is circa 6,3 km lang, 23 m breed en zo’n 8 m diep. De grote gaten in de wand zijn veroorzaakt door springstof, toen in de Tweede Wereldoorlog de doorvaart werd geblokkeerd.

De zes bruggen (vijf voor het autoverkeer, een voor de spoorweg) die de Peloponnesos met het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven de waterspiegel. Het kanaal heeft de vaarweg tussen Piraeus en de Ionische zee met ongeveer 350 km verkort.

Lieve aan het kanaal van Korinthe


Epidaurus

Verder naar het zuiden rijden we naar het interland van Epidaurus. Epidavros was al 1000 jaar voor onze tijdrekening bewoond tot het leven daar grotendeels tot een stop kwam na de aardbevingen van 522 en 551. Het duurde van 1879 tot 1929 onder leiding van de Archeologische Sociëteit om het geheel van monumenten op te graven.

Paliá Epídavros (Oud Epidaurus)is de oude havenstad, aan de zee gelegen, met resten van de antieke haveninstallaties (nu deels onder water), een theater en een vroegchristelijke kerk.
Archéa Epidavros (Antiek Epidaurus): ca. 10 km landinwaarts gelegen, de beroemde cultusplaats van Asklepios, met het goedbewaarde theater.
Aan de ingang van de site moeten we niet aanschuiven voor een toegangsbewijs te kopen. Het is er niet druk. Op onze vraag wat een kaartje kost voor gepensioneerden vraagt de dame met bril in het loket naar onze paspoorten. Ze wil verifiëren of we wel ouder zijn dan 65 jaar!



het mooie theatre of Epidaurus
de mooie bergweg in de Peloponnesos
 

Panorama onderweg

wat een bergrit.....


Ancient Messini

We hebben de gps kaart van ViaMichelin op een fout kunnen betrappen. In het centrum van de nieuwe stad hebben we tevergeefs gezocht, tot we uiteindelijk de bruine toeristische borden zagen en volgden naar de 20 km verder gelegen site van Ancient Messini.
De geschiedenis van Mycene en de Myceense beschaving (1.600 tot 1.100 BC). begon met Indo-Europese stammen die vanaf ca. 2100 v.Chr. het huidige Griekenland binnenvielen. Een van die stammen, de Achaeërs, drong door tot in de Peloponnesos, waar ze verschillende steden stichtten, waaronder Mycene, Tiryns en Pylos, met kolossale burchten en muren.

Archaeological Site of Ancient Messini
het theater van the Ancient Messini
Voor meer foto's van Korinthe - Site Epidaurus - Piana - Ancient Messini Site - Archaeological Site of Mystras klik hier


Het vredige Piana en de bergen centraal Peloponnesos

Piana ligt in het centrum van Peloponnesos op 1.000 m hoogte en brengt wat verfrissing. Hier hebben we voor een nacht geboekt in een schilderachtig hotelletje met prachtig uitzicht over de bergketens. Het enige hotel in een wijde omgeving trouwens.. Gelukkig hadden we instructies gekregen van het hotel, hoe er te geraken langs die smalle steile wegjes. Avondeten was op het dorpsplein voor de monumentale kerk onder een grote boom. Leven zoals God in Griekenland!

ons hotelletje in Piana met een prachtig uitzicht over de bergketens


Naar Sparta en Mystras

Vrijdag 16 juli
Mystras staat op het programma. We zijn de steile weg van het hotel naar het dorpsplein opgereden nadat we eerst op een doodlopende weg op een kerkhof terecht waren gekomen. De gps brengt ons nu naar de rand van het dorpsplein, maar we zien geen weg, enkel een smalle opening tussen twee huisgevels. We duiken in dat smalle gat recht naar beneden er zorg voor dragend dat de spiegels van de FJ niet tegen de ruwe muren krassen. Het asfalt heeft opgehouden en we zijn op een aardeweg beland. We komen aan een splitsing we kunnen kiezen tussen omhoog of omlaag. Omhoog was de foute keuze, het kost wat heen en terug maneuvreren om terug te keren en de weg naar beneden naar het lager gelegen bos te rijden. We wanen ons terug in Afrika.
Een uur later zijn we terug op asfalt in de meer bewoonde wereld. Mooie ruwe beboste bergen, weinig tot geen verkeer. De passages door de smalle dorpweggetjes zorgen af en toe voor wat excitatie. Gelukkig geen verkeer want hier een tegenligger kruisen is onmogelijk. We worden wel geholpen door de vele spiegels die werden gemonteerd op ieder onoverzichtelijk hoekpunt en dat zijn er wat! Toch nog een beetje avontuur.

In Mystras vinden we ons hotel vlak naast het dorpsplein.

de acheologische site van Mystras
het kasteel van de acheologische site van Mystras
Voor meer foto's van Korinthe - Site Epidaurus - Piana - Ancient Messini Site - Archaeological Site of Mystras - klik hier


Mystras is een laat-Byzantijnse spookstad op de Peloponnesos, zo'n 7 km ten westen van het moderne Sparta. In 1249 bouwde de Franse kruisridder Willem II van Villehardouin een vesting op een 634 meter hoge uitloper van de Taigetos. Aan de voet ervan vestigden zich algauw bewoners van Sparta, die rekenden op de bescherming van de burgheer, waardoor er een nieuwe stad ontstond.
Het slot op de klif lijkt ons te lastig om te verkennen en het paleis is te vol met toeristen…
We zijn op weg naar Sparta om wat proviand op te slaan en daarna trekken we de bergen in op zoek naar koelte.


de bewegwijzering is alleen in het Grieks te lezen

We reden door schilderachtige landschappen, kronkelige bergwegen, verlaten berggebied en zagen kleine dorpjes verscholen in de bossen van de bergflanken. Daar vonden we een plaats waar we twee nachten vrij kampeerden tussen de bijenkorven en de schapen die ons 's morgens kwamen wekken.

de dorpjes liggen verscholen in de bossen van de bergflanken
we vonden een mooi plaatsje in de bergen om vrij te kamperen
onze eerste kampavond vierden we met nog wijn uit Zuid Afrika en hij smaakte nog heerlijk

We kregen er niet genoeg van en toerden verder rond in de Peloponnesos. Het landschap in de Peloponnesos is ruig en bergachtig. Het hele district is een bezienswaardigheid op zich. De kleine idyllische dorpjes geven magie aan het bergachtige landschap. De dorpjes met haar talrijke terrassen liggen te lonken naar ons om er regelmatig van een fris biertje te genieten.

de dorpjes zijn verzorgd en de wegbermen zijn versierd met talrijke bloemen
de terrasjes in de Poleponnesos
voor meer foto's van onze bergritten en onze kampplaats klik hier
 
 

 

 

 

 

 

 

 
   
11/07/2021
11/07/2021