Vertrek
11 januari 2019.
Onze oudste zoon heeft ons voor de 12 de keer in onze wereldreis naar de luchthaven gebracht. Het is nog maar de elfde fase maar het is twaalf keer omdat we vijf jaar geleden een extra reis hebben moeten maken van maar drie weken om onze FJ van New Delhi naar Kathmandu te rijden. Dat was in oktober en de FJ mocht niet langer in Indië blijven omwille van douaneformaliteiten!
|
|
Ons menu in het vliegtuig....gelukkig zat er ook een Engelse vertaling bij |
Dit jaar hebben we een tussenlanding in Dubai vooraleer we zondagnamiddag in Johannesburg landen. En in Johannesburg zullen Roland en Magda ons opwachten en ons naar hun huis 50 km van Joburg verwijderd, brengen. Daar staat onze FJ en die werd net zoals vorig jaar door Roland’s toedoen weer in orde gebracht om onze nieuwe reis verder te zetten.
|
|
|
FJ care
Deze keer waren er heel wat jobs te doen aan de Toyota FJ naast het grote onderhoud. Nieuwe uitlaat, nieuwe onderste draagarmen voorvering, alle rubbers van de achteras met hun respectievelijke stangen en een nieuwe startbatterij, dichting voorste aandrijfas... De FJ staat mooi gewassen gestald in de hobby garage van Roland. Het enige wat wij nog moeten doen is de meegebrachte bagage erin kwijt raken. Maar dat zal voor morgen zijn. Eerst nog wat bekomen van de lange reis en acclimatiseren aan de tropische 30°
|
|
Bij het afscheid van Magda en Roland ....tot in België |
Nog enkele besognes
Maandag 14 januari hebben we een afspraak bij Bundutec. Verleden jaar lieten we ons verleiden door een prachtig stuk techniek. We wisselden onze daktent in voor een elektrische daktent. Dertig seconden hebben we nu nodig om het ding te openen en nog eens dertig seconden en we kunnen horizontaal gaan. Opvouwen gaat even rap. Daarbij kochten we ook een luifel die rond de auto gaat en in minder dan twee minuten open staat zonder dat daarvoor palen nodig zijn. Bundutec in Benoni is de fabrikant. Omdat de luifel die we kochten standaard afmetingen had was het niet mogelijk ook de voorruit af te dekken maar Bundutec was enthousiast over onze reizen en bood aan een luifel op maat te maken. Daarom zijn we nu in Benoni. En tezelfdertijd krijgt ook onze tent een update.
|
|
we brachten een kookboek mee van Dagny Ros, de ijslandse TV kok, voor Carla en Peter die zelf in een jury zitten van de jaarlijkse wedstrijd van de lekkerste "Boerewors" |
|
|
de winkelcentra in Zuid Afrika zijn luxueus |
|
we sloten onze laatste avond af met een bezoekje aan een Mexicaan |
Onvoorziene omstandigheden
Zonder strikte routeplanning is improvisatie soms troef. We moeten voor 25 januari buiten de douane unie van Zuid Afrika zijn en de enige twee nabuurlanden die niet deel uitmaken van die SACU zijn Zimbabwe en Mozambique . Ons plan was door Zimbabwe noordwaarts te rijden maar dit lijkt op dit moment onmogelijk. Eergisteren werden de benzineprijzen verdubbeld en dat was de aanleiding tot nog meer geweld dan er de laatste weken al was. Er vallen doden auto’s worden aangevallen en in brand gestoken...
De drie weken die we hadden voorzien om in Zimbabwe te reizen zullen we nu anders moeten opvullen.
En waarom zouden we niet nog eens een keer naar Lesotho reizen nu het er droog is?
|
Onze eerste kampplaats van deze trip mocht er zijn!!!! we staan op 500 m van de grens van Lesotho |
Ander reisplan
23 januari het is nu al weer vier dagen geleden dat we Lesotho verlaten hebben. Ondertussen is het ook zeker dat de tweede batterij in de FJ haar optimale kracht verloren hebben. In Bethlehem heb ik voor alle zekerheid de batterij laten uittesten: 62% nog van haar capaciteit. “ Bad, to be replaced “ was te lezen op het strookje papier dat uit de tester kwam.
Dat is dan wachten tot maandag om in of rond Johannesburg een nieuwe AGM deep cycle batterij te vinden.
Ons plan was om deze keer door Zimbabwe naar het noorden te rijden, maar Zimbabwe is in opstand. Er is geen benzine en zondag werden de prijzen ervan verdubbeld en dat is de aanleiding van nog meer geweld. Al maanden zijn de overheids geneesheren in staking en iedereen wil nu in Amerikaanse dollar betaald worden. De na Mugabe epoque is dus slecht ingezet. Wij kiezen als alternatief voor Botswana en in het noorden, Chobe, steken dan de Zambezi over richting Zambia.
|
Onze Pirelli banden waren nog niet helemaal versleten maar hadden toch te weinig groef om onze trip verder te zetten door landen waar we niet zeker waren dat we ze konden aanschaffen
Met onze nieuwe Goodrich kunnen we nog veeeel km rijden |
Wij hebben opnieuw overnacht bij Roland en Magda in Meyerton, 55 km van Johannesburg verwijderd. Vandaar rijden we makkelijk naar Boksburg waar we een nieuwe passende AGM batterij kunnen kopen. Dan naar Pretoria bij Peter en Carla want daar lag onze nieuwe hoes voor de FJ, die hebben we zeker nodig als we de FJ in Oman of ergens zullen stallen in juni.
Nu we terug in Pretoria zijn beginnen we te twijfelen of het toch niet beter zou zijn nu een bandenwissel te doen. Hier vinden we het fabrikaat dat we willen en zullen de prijzen vermoedelijk competitief zijn. De Pirelli’s Scorpion kunnen nog wel 10.000 km aan maar dat is amper genoeg om in Oman te geraken. Voor de veiligheid besluiten we om de uitgave nu te doen en een nieuwe set BF Goodrich AT KO2 aan te kopen.
Met nieuwe banden, nieuwe uitlaat, nieuwe onderste draagarmen voorvering, nieuwe rubbers van de achteras met hun respectievelijke stangen, nieuwe startbatterij, nieuwe deep cycle batterij voor koelkast en zonnepanelen, nieuwe dichtingen voorste aandrijfas gaan we Zuid Afrika verlaten.
|
|
problemen in Zimbabwe door de verdubbeling van de brandstofprijzen |
Zimbabwe perikelen
Zonde dat we echt niet door Zimbabwe kunnen rijden. De Afrikaanse gemoederen daar zijn nu iets gekalmeerd maar toch word ons ten stelligste afgeraden om in het land te reizen, en dan is er ook nog de benzineschaarste. Langs de N1 zijn we richting noordwaarts op weg naar Botswana. In noord Botswana steken we dan de Zambezi over naar Zambia. Dat is het haalbare alternatief om voor 25 januari uit de douane-unie (SACU) van ZA te zijn. Een absolute must om een zware boete te vermijden. Dit alles heeft te maken met de Carnet de passage (CDP) procedure. Verder langs de N11 willen de grens over bij de grensovergang Martin’s Drift over de Groblersbrug over de Limpopo. De rivier vormt hier de grens Zuid Afrika en Botswana. Wij rijden op goede wegen er is bijna geen verkeer en er leven hier weinig mensen. Het is het gebied van de grote wild ranches maar we zijn ondertussen ook een platinamijn langsgereden. Op 100 km van de gens vinden we een mooie en rustige camping aan de oever van een rivier. De eigenaar is niet aanwezig maar hij wist van onze komst. Geen probleem om de ranch binnen te rijden want de poort opent automatisch.
|
|
Vaarwel Zuid Afrika - we zullen je missen |
Voor meer foto's van onze dagen in Zuid Afrika in 2019 klik |
Onze complete route doorheen Zuid Afrika in 2016- 2017 - 2018 - 2019
|