Terug naar:
www.worldtravellers.be

 
If you cannot read Dutch, you can choose any language with the google translate tool
2011 - 2012 - 2013

 
 
 

 

Traveling is tasting the world ( Henny Bröcheler)

Hoe het begon

Het plan voor deze Azië expeditie kwam er al gauw nadat we terug waren van onze avontuurlijke tochten doorheen Latijns Amerika.
Wij hadden nog de 'spirit' en de FJ was er ook nog, dus waren we eigenlijk al klaar voor een volgend vertrek. Het zou nu anders zijn want we kunnen nu vertrekken vanaf thuis. Dus geen extra zorgen om een wagen in den vreemde aan te kopen en hem daar helemaal om te bouwen voor de raid. We kunnen het nu rustig thuis organiseren.
Het concept van de expeditie blijft echter hetzelfde. We zullen reizen met een comfortabele 4X4 die uitgerust is om ons reizen – naast de auto – zo aangenaam mogelijk te maken. Waar we kunnen willen we in de natuur leven en onze tent gebruiken, het alternatief is verblijven in hotels in het centrum van een stad om er de sfeer op te snuiven en de cultuur daar te exploreren.

Ons reisplan.


Het oorspronkelijke idee was om een van de meer dan 2000 jaar oude commerciële routes te bereizen (de in de 19de eeuw benoemde Zijderoutes) dan verder door China naar Laos, Vietnam, Cambodja en dan een terugroute langs de Zuidzijde van het continent naar Noord Afrika en Europa. Duur van de trip niet nader bepaald maar met onderbreking(en) om tijdens het eindejaar terug thuis te zijn.
Het reisplan is ettelijke keren aangepast omwille van opduikende bottlenecks. Het bleek dat China niet haalbaar zou zijn om alleen door het land te trekken. Ontzettelijk duur, vast reisschema verplicht te volgen en een tolk die ofwel in de wagen meerijdt ofwel zelf rijdt! Dit en tal van andere beperkingen resulteerde in de route die schematisch staat afgebeeld op de site.
De visaveplichtingen met beperkte geldigheid, de noodzaak om een Carnet de Passage te bezitten, met slechts een looptijd van 1 jaar, vanaf Pakistan zijn mede verantwoordelijk voor een wat ‘krampachtige’ reis met veel minder vrijheden als die we hadden in het jaar dat we van Noord naar Zuid Amerika trokken. En dan hebben we het nog niet eens over onze te verwachten communicatie problemen met de lokale bevolkingen van de streken waar we zullen doortrekken.

De voorbereidingen aan de FJ Cruiser.


Om de slechte rotsachtige bergpistes beter te meesteren heb ik de vering aangepast ( regelbaar gemaakt) en de grondspeling met 7 cm verhoogd t.o.v. de vroegere stand. We hebben nu moderne kunststof zandplanken aan boord voor het geval we vast komen te rijden in het zand en een betere luchtcompressor om de druk op de banden en de achtervering te regelen in functie van de ondergrond en de belasting. Een set nieuwe tereinbanden zet de FJ op nieuw schoeisel.

Verhoogde veren vooraan
Om de bagage beter te organiseren hebben we een uitschuifbaar systeem met plastiek kisten gemonteerd in de cargo samen met een kookfornuis op rails en een railsysteem voor de koelkast. Wij hebben nu een watervoorraad aan boord van minstens 40 liter. In geval van water tekort hebben we een waterzuiveringssysteem aangeschaft: Een osmosepomp die van rioolwater drinkbaar water maakt!
Uitschuifbaar systeem met plastieken kisten
Om de verbruikskosten wat te milderen werd een autogas injectiesysteem geïnstalleerd op de 4l V6. Achterop de FJ achter de daktent is nu een uittrekbare luifel gemonteerd en we hebben LED strips en –spots die met weinig energie veel licht produceren. Om te beletten dat de koelkast de startbatterij leegzuigt en ons zou immobiliseren “in the middle of nowhere” heb ik een tweede zware AGM batterij gemonteerd en een elektronisch laadsysteem voorzien.
De tweede (Optima) batterij
Voor meer foto's over de voorbereiding van de FJ klik hier

Een kleine set gereedschap en een set remblokken, gasfilters en olie voor het gasinjectiesysteem zijn de enige onderdelen aan boord. We rekenen op de kwaliteit van de FJ bouwers om de geplande 90.000 km zonder al te veel pech door te komen.

Visaproblemen (zie: "Good to know" op de Home pagina)

Maandag 25 april 2011
Ons vertrek is voor een kleine week uitgesteld.

Voor onze trip doorheen 18 landen in Latijns Amerika hadden we geen enkele visum nodig, nu begint de papiermolen vanaf Rusland.

Ons visum voor Kazakhstan klaarden we zelf, zonder grote problemen.
In het Russisch consulaat vertelden ze ons doodleuk, na 2 1/2 uur wachten op de stoep, dat ons verzekeringsbewijs niet goed was daar er "Worldwide"op vermeld stond en dat daar "Russia" moest op staan. Een hotelvoucher hadden we niet aangezien onze manier van reizen. Dit ging dus niet. Indien uw minister van Buitenlandse zaken wat minder streng zou zijn voor de Russen, om een visum voor België te geven dan zullen wij ook wat soepelder worden, kregen we te horen.

Na heel wat gesukkel zochten we in de namiddag onze toevlucht tot een gespecialiseerd bureau die, mits de nodige "fee" te betalen' alles gaat in orde brengen tot aan Pakistan.

Een hele geruststelling.

Export problemen

Vrijdag 29 mei 2011

Opluchting!

Een mail van het bureau in de Louizalaan in Brussel bevestigt dat de visa maandag aanstaande in orde zullen zijn. Kunnen de visa voor Pakistan en India ook geregeld worden?

Nieuw en onverwacht probleem!

Toen we onze wagen (met US Texas  nummerplaat) van Buenos Aires naar België verscheepten, kregen we een tijdelijke import in België geldig voor één jaar. Dat was mooi want een tweede reis buiten Europa zat al in de pipeline. Die tijdelijke import was onderworpen aan een paar voorwaarden, o.a. het betalen van de invoerrechten en BTW en een wederuitvoer buiten de EU vóór 5 juni 2011.
Twee weken vóór vertrek zouden we onze douaneagent verwittigen en hem onze juiste vertrekdatum en de laatste stad waar we Europa zouden verlaten, mededelen. Dat hebben we dan ook recent gedaan. Maar onze documenten zijn twee weken blijven liggen bij de shipping agent! Vandaag krijgen we te horen van de douaneagent - de shipping agent had ons dossier doorgeschoven - dat de douane hoogstwaarschijnlijk onze wagen nog moet controleren op het chassisnummer.
Maandag 2 mei zullen we met spanning wachten op verder nieuws.

Wanneer kunnen we nu beginnen aan onze tocht?
Wij zijn er klaar voor....

Afscheid

Net zoals bij ons vorig vertrek naar Latijns Amerika, worden we hier opnieuw verwend van onze kinderen , familie en vrienden.

Vrijdag 22 april 2011 in Roji Sushi in Antwerpen
Pasen 24 april bij Véronique en Koen
Einde van de dag
25 april Apero bij Katelijn en Kristof
25 april bij Wis en Pol
26 april met Liliane en Roger in de Schone van Boscoop
Zondag 1 mei: Met de helpers: Jeroen, Magda, Wis, Pol en Fe in het zonnetje
Zondag 1 mei: Met de helpers: Fe, Jeroen, Magda, Wis en Pol in het zonnetje
Bij ons vertrek op 5 mei: uitgebreid ontbijt bij onze buren Chris en Mark
 
 
23/01/2016
16/01/2016
15/01/2016
Depart of part 6
15/01/2016
12/11/2015
29/10/2015
23/10/2015
22/10/2015
Depart of part 5
22/11/2015
21/05/2015
13/04/2015
27/03/2015
20/03/2015
15/03/2015
04/03/2015
25/02/2015
26/01/2015
12/12/2014
18/11/2014
05/11/2014
02/11/2014
01/11/2014
Depart of part 4
01/11/2014
belgium3 17/05/2014
malaysia3 08/05/2014
singapore 07/05/2014
26/04/2014
24/04/2014
brunei 21/04/2014
borneo 09/04/2014
15/03/2014
01/03/2014
26/02/2014
vietnam 05/02/2014
04/02/2014
thailand 11/01/2014
03/01/2014
depart 02/01/2014
Depart of part 3
02/01/2013
27/04/2013
19/04/2013
03/03/2013
03/02/2013
03/01/2013
07/12/2012
08/11/2012
24/10/2012
13/10/2012
03/10/2012
29/09/2012
24/09/2012
23/09/2012
Depart of part 2 23/09/2012
27/10/2011
02/10/2011
30/09/2011
16/09/2011
08/09/2011
02/09/2011
24/08/2011
24/07/2011
10/07/2011
09/06/2011
02/06/2011
15/05/2011
12/05/2011
09/05/2011
08/05/2011
07/05/2011
05/05/2011
05/05/2011
Depart of part 1 05/05/2013
History
 
2023
2021-2023
2020
2016-2020
2011-2016
2010
2010
2008-2009