|
23 september 2012, opnieuw weg
Ja, het is gelukt! Maanden moeizame voorbereidingen om alle visa en vergunningen te bemachtigen zijn eraan voorafgegaan. Dat reizen in China met eigen voertuig een probleem zou worden wisten we al langere tijd en ook dat rijden in Vietnam een schier onmogelijke zaak is was ons bekend.
Hoe zullen we morgen onze FJ terugvinden in Bishkek? Zullen we erin slagen de vering te upgraden met de langere schokdempers en zal ik de LPG installatie in orde krijgen? En hoe zullen we onze taxi chauffeur straks herkennen als we in Almaty - Kazakhstan – landen, om 2 uur in de ochtend? Die taxi moet ons over de grens zien te krijgen richting Bishkek in Kyrgyzstan met onze meer dan 100 kg bagage? Alhoewel, wij zullen moeten uitstappen aan de grens om met onze bagage de 250 meter tussen de twee grensposten te voet af te leggen…
Nu nog zitten we rustig te genieten van een Drambuie op KLM vlucht KL 0409. De spanning van de hectische laatste dagen ebt stilaan weg en het besef dat we weer aan een groot avontuur beginnen dringt wat beter door. Zijn het de jaren die we tellen of is het de vriendelijke bedoening van onze vrienden waarmee we de laatste weken gezellig uit eten zijn gegaan, of zijn het de vele mails en sms’jes die we toegestuurd kregen of de buren en de familie die ons vanochtend kwamen uitwuiven…je zou voor minder emotioneel worden.
De reis kondigt zich alvast aan als een met veel hindernissen en mogelijke bottlenecks! Doordat de Chinese autoriteiten 8 weken geleden besloten de grenzen met de Xinjiang provincie te sluiten moeten we nu 5.500 km omrijden langs Kazakhstan, de Altai republiek, Siberië en Mongolië. Om door China te kunnen rijden hebben we moeten zoeken naar reisgenoten die de verplichte Chinese gids in hun wagen kunnen meenemen. Doordat onze Italiaanse reisgenoten maar op 22 september konden vertrekken hebben we onze startdatum moeten uitstellen en zullen nu in Siberië en Mongolië kennis maken met vriestemperaturen en mogelijk sneeuw. |
|
Maar hoe stellen onze Italiaanse reismakkers het voor het ogenblik? Zij vertrokken gisteren uit Calabria met een twee wiel aangedreven Fiat Ulysse diesel. Dat belooft opwinding in de Gobi woestijn in Mongolië! Als ons/hun plan lukt treffen we elkander in het dorpje Marlinsk – daar waren we voorgaand jaar ook al - in Siberië en rijden we dan samen tot de Chinees Laotiaanse grens 8.000 km verder.
|
|
Onze Kirgizische vrienden zijn fantastisch: de ene zorgde goed voor onze FJ en de andere reserveerde voor ons een taxi en een garage voor nog wat onderhoudswerkzaamheden en al wat we nodig hebben om ons avontuur verder te zetten. Thank you Duishen and Iskender.
Zoals in het verleden werden we ook de laatste weken verwend door al onze vrienden en familie.
Een welgemeende dank aan allen en tot volgend jaar. |
|
|
|
|
|
|
23/01/2016 |
|
16/01/2016 |
|
15/01/2016 |
Depart of part 6
15/01/2016 |
|
12/11/2015 |
|
29/10/2015 |
|
23/10/2015 |
|
22/10/2015 |
Depart of part 5
22/11/2015 |
|
21/05/2015 |
|
13/04/2015 |
|
27/03/2015 |
|
20/03/2015 |
|
15/03/2015 |
|
04/03/2015 |
|
25/02/2015 |
|
26/01/2015 |
|
12/12/2014 |
|
18/11/2014 |
|
05/11/2014 |
|
02/11/2014 |
|
01/11/2014 |
Depart of part 4
01/11/2014 |
|
17/05/2014 |
|
08/05/2014 |
|
07/05/2014 |
|
26/04/2014 |
|
24/04/2014 |
|
21/04/2014 |
|
09/04/2014 |
|
15/03/2014 |
|
01/03/2014 |
|
26/02/2014 |
|
05/02/2014 |
|
04/02/2014 |
|
11/01/2014 |
|
03/01/2014 |
|
02/01/2014 |
Depart of part 3
02/01/2013
|
|
27/04/2013 |
|
19/04/2013 |
|
03/03/2013 |
|
03/02/2013 |
|
03/01/2013 |
|
07/12/2012 |
|
08/11/2012 |
|
24/10/2012 |
|
13/10/2012 |
|
03/10/2012 |
|
29/09/2012 |
|
24/09/2012 |
|
23/09/2012 |
Depart of part 2 23/09/2012 |
|
27/10/2011 |
|
02/10/2011 |
|
30/09/2011 |
|
16/09/2011 |
|
08/09/2011 |
|
02/09/2011 |
|
24/08/2011 |
|
24/07/2011 |
|
10/07/2011
|
|
09/06/2011 |
|
02/06/2011 |
|
15/05/2011 |
|
12/05/2011 |
|
09/05/2011 |
|
08/05/2011 |
|
07/05/2011 |
|
05/05/2011 |
|
05/05/2011 |
Depart of part 1 05/05/2013 |
History |
|
|
2023 |
|
2021-2023 |
|
2020 |
|
2016-2020 |
|
2011-2016 |
|
2010 |
|
2010 |
|
2008-2009 |
|
|