Terug naar:
www.worldtravellers.be

 
If you cannot read Dutch, you can choose any language with the google translate tool
2011 - 2012 - 2013

Traveling is tasting the world ( Henny Bröcheler)

Aangezien Sikkim deel uitmaakt van Indië rijden ze hier ook met Indische nummerplaten maar wel met SK vooraan

De poort van Sikkim

Sikkim

Darjeeling tourist info bevestigt dat we aan de grens op een een eenvoudige manier aan een toelatingsbewijs kunnen komen om in Sikkim te mogen reizen, maar niet aan de grenspost die we gisteren hebben genomen. Sikkim is op,een na de kleinste deelstaat van Indië en telt slechts 600.000 inwoners. Er zijn 11 officiële talen. Gangtok is de hoofdstad. In Sikkim ligt de derde hoogste berg van de wereld de Kangchenjunga. Sikkim was vroeger een koninkrijk. In 1890 werd het een Brits protectoraat en na het vertrek uit Indië van de Britten in 1947 weigerde Sikkim zich aan te sluiten bij de Indiase Unie. Toch werd het in 1950 een Indisch protectoraat. In 1975 werd het land een deelstaat van Indië en werd de monarchie afgeschaft. In 2000 was Sikkim voor China nog altijd een onafhankelijke staat bezet door Indië. In 2003 erkende China uiteindelijk Sikkim als een deelstaat van Indië nadat Indië nog eens bevestigd had dat Tibet een deel van China was.

Visa kopieën en paspoort kopiëren en pasfoto's waren nodig om een Sikkim permit te krijgen. Daarvoor moest ik wel eerst naar het tourist office dan terug naar de grenspost en dan nog eens naar het wat verder gelegen tourist office. Als ik terugkwam bij de FJ met Lieve erin was deze voor de zoveelste maal omringd door nieuwsgierigen. De ene wou wat weten over onze reis, de andere over de FJ. De ene was al wat hoffelijker geweest dan de anderen en vroeg Lieve het raam te laten zakken een andere stak gewoon zijn hoofd binnen om het interieur te zien en nog een andere trok gewoon de deur open!

Zicht van Gangtok gezien bij het binnenrijden
Een stad met steile straten en tal van haarspeldbochten
We vonden een typisch guesthouse in Gangtok
 
 
voor de voetgangers zijn trappen voorzien die de lagere straten verbinden met de hoger gelegen gedeelten

Weer een mislukte uitstap

Gangtok is net als Darjeeling een wirwar van straten en smalle en bij wijlen zeer steile steegjes want de stad is ook al tegen de bergflank geplakt. Als je de constructies ziet dan hou ik mijn hart vast als er op een dag een ernstige aardbeving moest plaatsvinden . De laatste was er in 2011 met een kracht van 6,9 op de RIchter schaal, toen zijn er al een aantal gebouwen ingestort en waren er 111 doden.
Gelukkig voor ons stond ons guesthouse vermeld in de gps en hebben we het gevonden zonder zoeken. Het staat op de bergflank 200 meter hoger dan de hoofdstraat maar in vogelvlucht liggen die twee geen 200 meter uit elkaar. Misschien kan je je wel een idee vormen van het stijgingspercentage van de steegjes om er naar toe te rijden. We zagen gisteren een taxibusje in moeilijkheden. De passagier moest eruit om de auto de berg op te duwen!

Op het enige platte deel van de stad vonden we een hele leuke wandelstraat

Langs zulke steegjes zijn we vanochtend vertrokken naar het Tsongmo meer dat halfweg (35 km) Gangtok en de Chinese grens, op 4.200 meter hoogte ligt. Er is een militaire controlepost als we tot aan de rand van de stad zijn geklommen. Ik toon onze permit maar er schijnt een probleem te zijn. Iemand loopt voor, ik moet mee naar een bureau in het gebouw naast de slagboom. "No sir, you need another permit, you have to return to tourism office". Twee uur later weten we dat we inderdaad een extra permit nodig zullen hebben. Daarvoor moeten we bij een reisagentschap zijn en zelf rijden kan niet we moeten een taxi met gids nemen. En om verder naar het noorden te reizen hebben we nog een andere permit nodig! Dat vinden we teveel van het goede en besluiten ons verblijf in Gangtok voortijdig af te breken. Morgen vertrekken we richting west daar hebben we geen extra vergunningen nodig.

en hier stonden we opnieuw. We moesten terug naar Gangtok om opnieuw een andere vergunning te halen
Voor meer foto's van onze eerste dagen in Sikkim
klik hier

Van Gangtok naar Ravangla


Lieve schrijft: Rijden in Sikkim is niet eenvoudig. De wegen zijn barslecht, heel smal, bochtig en steil. Soms rijden we over rotsblokken, de auto's rijden er al waggelend over en wanneer er moet gekruist worden is het uitkijken waar de weg een beetje breder is en dan moet er een van de twee achteruit. Al deze moeilijkheden worden ruimschoots gecompenseerd door het landschap waar we doorrijden. We hebben het gevoel constant in een schilderij te rijden. Dorpen zijn gebouwd op de bergflanken of liggen in de vallei waar we telkenmale doormoeten met als gevolg dat we dagelijks een paar keer van 2000 m naar 300 m afdalen en stijgen. We rijden constant in een "rollercoaster" en trotseren allerhande verschillende temperaturen.
Het rijgedrag van de chauffeurs in Sikkim is niet anders dan in Indie niettegenstaande het minder druk is, maar ja, we zijn immers nog steeds in Indie. Je houdt het niet voor mogelijk wat voor mentaliteit de Indische chauffeurs hebben, zelfs voetgangers kennen het gevaar niet op de weg.


Opnieuw zagen we dorpen gebouwd op de bergflanken
Tijdens ons verblijf in Ravangla kwam er een religieuze processie voorbij
 

 
Klik op bovenstaande video zo beleven jullie ook de processie mee


In Ravangla vonden we een hotel waar er een restauratie gebeurde in hun restaurant. Gans de dag en de ganse nacht werd er getimmerd, gezaagd, met de slijpschijf gewerkt zodanig dat, we bij het ontbijt een zaaltje zagen die zo goed als af was. Zou zoiets bij ons nog kunnen?
Bij het hotel kwam er een kleurrijke processie voorbij met typische instrumenten van Buddhistische monniken. Wat de juiste bedoeling is van die processie hebben we niet goed begrepen. De omstaanders kregen gewijd water te drinken, waar ik voor bedankt heb, en werden gezegend met een voorwerp. Het zou gaan om het afsmeken van regen of zoiets.

de bevolking is een mengeling uit Tibet en Nepal
 
Een 41 m hoog Buddha beeld op de top van een heuvel
machtig landschap
Voor meer foto's van onze rit van Gangtok naar Pelling
klik hier

Bezoek aan verschillende kloosters in Ravangla


In de omgeving van Ravangla bevinden zich een paar mooie kloosters en een bezoek mogen we niet laten voorbijgaan. Het Palchen Choeling Monastic Institute (New Raling Gompa) is gebouwd in 1995 ter vervanging van het oude klooster uit 1768. Hier verblijven een 200 Kagyu order monniken. De Buddhistische kloosters en tempels zijn steeds een parel voor het oog. We maken hier kennis met een Indisch koppel uit Jaipur en krijgen hele interessante antwoorden op al onze vragen over de Indische cultuur, politiek, rijgedrag en nog veel meer.

The new Ralang Gompa. Hier hier leven 200 Tibetaanse Buddhistische monniken
we kwamen interessante Indische toeristen tegen
aan de ingang van de temel in het klooster
 
The new Ralang Gompa dateert van 1768 en is in renovatie
Voor meer foto's van de verschillende kloosters klik hier

Ons verblijf in Pelling


We zijn op weg naar Pelling en rijden opnieuw al waggelend op en neer door betoverende landschappen. In Bhutan reden we ook constant door het hooggebergte maar we zagen nooit de diepe ravijnen zoals hier in Sikkim. We hebben wel pech met de helderheid van het weer en kijken naar al dat moois door een lichte nevel. Is het mist of smog, dat weten we niet.

Pelling ligt op 2085 m en is gekend, wanneer het weer het toelaat, voor de mooie zichten op de vijf beroemde besneeuwde bergtoppen, " the treasures of snow" De derde hoogste bergtop van de wereld is de 8586 m hoge Khangchendzonga, daarnaast zijn nog vier besneeuwde bergtoppen te zien die een hoogte van 8450 m bereiken. In Darjeeling hadden we geluk en zagen we reeds dit machtig schouwspel, maar gaan we opnieuw geluk hebben?

Een daguitstap in de bergen rond Pelling
 
Aangekomen in Yuksam, de vroegere hoofdstad van Sikkim
de tempel van Yuksam
 
we gaan het heilig meer, Khecheodpalri, bezoeken
we kijken naar het meer....niets speciaals

Facebook heeft de positieve kant van de sociale media bewezen. Al geruime tijd volgden we een koppel Duitse globetrotters en zij volgden ons ook op onze Facebook groep. Nu vernemen we dat ze ook in Pelling zijn. Al vlug maken we een afspraak en bij een lekker biertje en avondmaal weten we wel wat er allemaal moet verteld worden. Misschien ontmoeten we elkaar nog eens in Nepal, waar we misschien ook nog een koppel Nederlanders, waar we al een paar jaar mee corresponderen, gaan ontmoeten.

na maanden elkaar gevolgd te hebben op Facebook treffen we Anna en Niels aan in Pelling
we zijn opnieuw de attractie


Woensdag 25 maart.

Het is 05.30 in de morgen en ik word uit mijn diepe dromen gehaald. Dirk is al een tijdje op en heeft al menige foto's genomen van "the treasures of snow" die bij zonsopgang, de grootste kans heeft om gezien te worden. In Gangtok had ik een ingebouwde wekker en stond telkenmale op om 05.30 uur zonder resultaat, maar nu heeft mijn wekker gefaald. Onze dag kan niet meer stuk want dit is wel echt mooi. Vlug sturen we een berichtje naar Anna en Niels of ze vanuit hun kampplaats het ook zien en jawel, prompt krijgen we antwoord: zij zijn ook in de wolken.


Zicht vanuit onze kamer in Pelling: "The five treasures of snow", waarvan drie over de 8.450 m
De Khangchendzonga bereikt een hoogte van 8586 m
   
 
we sloten ons verblijf in Pelling af met een bezoek aan Pemayangtse-Monastery daterend van 1705
Voor meer foto's van Yuksam, Khecheodpalri Lake en de machtige bergen klik hier

Adieu Sikkim
Sikkim mag dan wel een deelstaat van Indië zijn het leven daar is toch anders. Misschien omdat het een ruw bergland is of is het omwille van het feit dat daar meer aanhangers van de Bhudda leer leven? Ja, ook hier kom je afval tegen, maar minder, en koeien zijn hier niet zo heilig. De landschappen zijn wel uniek en adembenemend. We hebben in de wereld over heel wat bergen gereden. Van Noord en Centraal tot de Andes in Zuid Amerika, in Europa in de Altai, Kyrgystan en Tadzjikistan in China en in Thailand en Borneo en buurland Bhutan maar nergens was het landschap zoals dit is in Sikkim! Beboste groene heuvels met steile bergflanken waar betonnen huizen als het ware aan vasthangen en de smalle bergwegen met de soms duizelingwekkende diepe ravijnen en kloven. Vanzelfsprekend zijn de reistijden lang ook al mede door de vele oponthouden door wegeniswerken. Overal wordt er aan de wegen gewekt. Soms zijn het kleine werven maar soms zie je tientallen arbeiders of liever arbeidsters bezig met het vullen van gaten in de weg met gemalen rotsen die dan ook nog eens met de hamer verkleind worden, of bij het bouwen van steunmuren. Vrouwen staan gebogen over de weg en vegen de bladeren weg die anderen uit de regen afvoergreppels hebben gehaald. Maar zelfs met al die werkzaamheden blijven de wegen moeilijk berijdbaar op uitzondering van enkele stroken nieuwe asfalt.

mooie vallei op onze weg naar Siliguri

Terug in Silliguri

Eens de grens met Sikkim over ( we hebben onze permit niet moeten afgeven ) komen we terug in het district Darjeeling. Nog altijd rijden we in een kloof langs een dieper liggende bergstroom. Er worden hier en daar stuwen gebouwd een manier om de waterhuishouding in het benedenstroomgebied van de Ganges te beheersen. Het is al een paar maand droog seizoen daardoor is er weinig debiet in de rivier links van ons. Aan de kleur van de rotsen zien we dat er ettelijke meter hoogteverschil is tijdens het moesson seizoen. We naderen Siliguri en het verkeer wordt steeds drukker en de weggebruikers steeds roekelozer en irritanter. Ja, het wordt terug even wennen.

Hoera, we zien opnieuw koeien op de weg lopen....we zijn in India.

de stier loopt heel fier door het centrum van Siliguri
 

Vreemd beeld in Siliguri: op de hoofdweg zien we vlaggen
met sikkel en hamer!!!!
 

Onze reisroute in Sikkim en West Bengalen
naar boven Naar boven

 

 

 
23/01/2016
16/01/2016
15/01/2016
Depart of part 6
15/01/2016
12/11/2015
29/10/2015
23/10/2015
22/10/2015
Depart of part 5
22/11/2015
21/05/2015
13/04/2015
27/03/2015
20/03/2015
15/03/2015
04/03/2015
25/02/2015
26/01/2015
12/12/2014
18/11/2014
05/11/2014
02/11/2014
01/11/2014
Depart of part 4
01/11/2014
belgium3 17/05/2014
malaysia3 08/05/2014
singapore 07/05/2014
26/04/2014
24/04/2014
brunei 21/04/2014
borneo 09/04/2014
15/03/2014
01/03/2014
26/02/2014
vietnam 05/02/2014
04/02/2014
thailand 11/01/2014
03/01/2014
depart 02/01/2014
Depart of part 3
02/01/2013
27/04/2013
19/04/2013
03/03/2013
03/02/2013
03/01/2013
07/12/2012
08/11/2012
24/10/2012
13/10/2012
03/10/2012
29/09/2012
24/09/2012
23/09/2012
Depart of part 2 23/09/2012
27/10/2011
02/10/2011
30/09/2011
16/09/2011
08/09/2011
02/09/2011
24/08/2011
24/07/2011
10/07/2011
09/06/2011
02/06/2011
15/05/2011
12/05/2011
09/05/2011
08/05/2011
07/05/2011
05/05/2011
05/05/2011
Depart of part 1 05/05/2013
History
 
2023
2021-2023
2020
2016-2020
2011-2016
2010
2010
2008-2009